Karlsbad

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sally är i en stad i västra tjekien som heter karlsbad.På tjeckislk språket bätyder karlsbad karlovy vary.
Dom fick namnet från karl den fjäde.
Staden som har 51 202 invånare.
Det var en romersk kejsare som grundade staden på 1370 -talet. I staden finns varma kälor vilkas
vatten pumpas upp i olika brunar,där man själv kan dricka ur speciella muggar.
Vattnet har en temperatur av 30-65 grader och har mycket mineraler i sig.
Källan har namnet karlsbadervatten. Det är en ganska fin och berömd stad.
Karlsbad är brukar kallas för SPA-staden för det finns många spa där. Vid spa siter man i en bubelpol och har gurkor på ögonen.
och så smörjer man in sig i olika smörjor. och så har man föter i fotbad och smörjer in föterna åkså.

Elise, Tinna och Jolina

Vi har gjort en film om när Sally är på SPA i Karlsbad. Kolla här!

av Elise och Jolina

Källor: http://www.ne.se, http://www.wikipedia.com

Bild på Karlsbad från http://commons.wikimedia.org ,

Bild på pool från http://www.multimedia.skolverket.se/

10 thoughts on “Karlsbad

  1. Sally looks like she is having a really nice time 🙂 Well done Elise and Jolina. Have you ever been to a spa before? It must be funny having cucumber on your eyes.

    • Tack för kompliangen!!! ingen av oss har varit på spa. Fast Jolina har haft gurkor på ögonen och Elise har haft äplen på ögonen. Har du varit på spa?
      vi jobbade med den jätte mycket. Är du ett barn eller vuxen? Tyckte du att våran film var jätte jätte jätte bra. Från Jolina och Elise!

      • Hi Jolina and Elise.
        I thought the film was really, really, really, really good. It was fun and it also gave useful information as well.
        I am an adult, born in 1978. Can you work out how old I am?
        I’m guessing you both must be quite old seeing how well done your film was. What will your next film be about?
        I have never been to a spa but I would like to go. I wonder if there are natural spas here in Sweden?
        Have a nice day!

  2. Vi har räknat ut hur gammal du är. Du är 35 år. Vi är bara 8 år. Det var roligt att du tyckte filmen var bra. Det finns SPA i Sverige också. Varför skriver du på engelska? Var bor du? Hur hittade du vår blogg? Hej då Tim! Du verkar snäll.

    • I write in English as I come from England. Sometimes I am a bit nervous to write in Swedish as I am scared to make mistakes… I have never really had any Swedish lessons and try and teach myself as much as I can. I can speak Swedish and read it well but find it hard to write… but I can try anyway 🙂

      Jag bor mitt i Göteborg, vid Nordstan men innan det har jag bott i Stockholm och Kristianstad. Jag flyttade till England in 2001. Hela min familj bor kvar i England så jag försöker att hälsa på så mycket som mögligt. Det gå ganska snabb att flyga till England från Sverige.

      Jag hittade din blogg efter jag följer en av dina lärare på Twitter. Hon rekommenderade att jag skulle läser den och jag tyckte det var jätte kul. Mycket bättre än de vanlig turistblogg man kan hitta på internet, jag gillar att din blogg är mer personlig.

      Jag är nästan 35… jag är faktist 34, jag fylla år december 21. Vet du vad är så speciellt med den datum? På engelska heter det ”Winter solstace”…
      Jag har en syster barn som är också 8år, hon går till skolan i england. Vet du att i england alla måste har samma kläder i skolan, låter det bra?

      Har en trevlig fredag,
      Tim

      • Menade att säga att jag flyttade till SVERIGE i 2001… inte till England 😉

      • Vi skulle inte vilja ha samma kläder. Vi tycker att man ska få vara sig själv. Det kan bli svårt att känna igen alla då. Behöver tjejerna och killarna ha likadana kläder också? Har lärarna också samma kläder? Är det skolorna eller familjerna som betalar kläderna? Man kan nog bli lite trött på att ha samma kläder varje dag. Tänk om de blir för små!?
        Vi tycker att du är jätteduktig på att skriva svenska. Vi skulle tycka det var svårt att lära oss ett nytt språk utan att någon lär oss.
        Finns det något badhus i England? Får man lära sig att simma i engelska skolor?
        Vilken är din favoritfotbollsspelare?
        Vad heter förskolan där du jobbar?

        Klass 1A

      • Hej Klass 1A!

        Jag tycker det är jätte kul att du vill vara sig själv! Alla är individ och alla är lika special 🙂
        Men en sak att jag tycker är bra med skoluniform är att alla se lika ut, vilken kan vara en bra sak. För många i världen, kläder är en statussymbol och ett tecken på social klass. Barnen som kommer från familjer med inte så mycket pengar har kanske inte råd med de dyraste tränare och designer märkta kläder. Detta kan ibland leda till mobbning och diskriminering. Genom att alla har samma kläder betyder att det inte händer för att alla se lika ut. Stt har skoluniform menar också att du känner en del av ett team, lika som när alla i ett fotbollslag har samma tröjor och alla supportrar har de med. Skoluniform också betyder att man behöver inte tänker ”vad ska jag har på mig till skolan i morgon?” så man kan spara några ganska mycket tid på morgonen.
        Om man jämföra, en skoluniform är ofta billigare och det är också en avledning varför det är så populär med många föräldrar.
        Tjejerna och killarna brukar har samma kläder, men ibland det kan vara annorlunda. Lärarna behöver INTE har en uniform… tycker di det är rättvis? 🙂 Vad har dina lärare för kläder i sverige?

        Ja, det finns många badhus i England… man brukar lära sig simma i skolan när man är 8år, om man inte redan kan göra detta innan. Jag lärde mig att simma när jag var 4år, många föräldrar tycker det är viktig för deras barn att lära sig tidig.

        Min favorit fotbollspelare heter Lucas Leiva. Han spela för mitt favorit lag Liverpool. När han började var han inte så bra och fick jätte mycket kritik. Men istället för att sluta och lämna han tränade jätte hårt och nu har blivit en av Liverpools bästa spelarna. Jag gillar människor som arbetar hårt och tycker de är bra förebilder. Har NI några förebilder?

        Tack för att ni säger min svenska är bra. Nu har det tagit mig nästan en timmar att skriver till dig… men jag tycker det är bra träning 🙂

        Förskolan när jag jobbar heter ”Happy Kids”, vet du vad det betyder? Här kan du se några bildar… http://instagram.com/happykidseducation

        Nu måste jag sova! Sov gott

Kommentera

